Bedrijf verkopen
Liever weer pionieren, op zoek naar een waardige opvolger of wil je met pensioen?
Het verkopen van een onderneming: wij zorgen voor overzicht in het overnameproces tot de contractonderhandelingen en de juridische afwikkeling aan toe.
Klaar om je bedrijf te verkopen?
Het belangrijkste is dat je zelf klaar bent om je onderneming te verkopen. Dat is lastig, want een bedrijf is nooit helemaal af. Met een goed plan en betrouwbaar advies zorgen wij voor een succesvolle verkoop van je onderneming. We zorgen dat de bedrijfsverkoop uiteindelijk leidt naar nieuwe mogelijkheden.
Is mijn bedrijf verkoopbaar?
Is je eigen bedrijf verkoopklaar? Next Steps adviseert ondernemers welke zaken moeten worden geregeld voordat je aan het verkooptraject begint. Wil je een eerste indruk of je bedrijf verkoopklaar is? Doe de test: Is mijn bedrijf verkoopklaar?
Vroeg starten met bedrijf verkopen
Vroeg starten met de voorbereidingen van het verkopen van het bedrijf leidt tot een hogere verkoopwaarde. Onze ervaring is dat ondernemers zich pas laat laten informeren. Neem contact op voor een oriënterend gesprek over alle ins en outs van het verkooptraject.
Een eerste schatting van de waarde van je bedrijf kan je zelf berekenen met de online tool:
Direct bedrijfswaarde berekenen
Management Buy-Out
Een Management Buy-Out (MBO) is een overname waarbij het bedrijf of unit wordt overgenomen door het zittende management.
Een Management Buy-Out verloopt net anders dan een bedrijfsverkoop aan een strategische koper. Het traject is langer, voordat de waardebepaling en bedrijfsoverdracht aan de orde komt wordt een aantal gesprekken en sessies georganiseerd. Belangrijk is dat dat de oude en de nieuwe eigenaar eenzelfde zakelijke visie hebben, of ontwikkelen. Dat voorkomt problemen in een later stadium.
Bij de financiering van de overname zoeken we naar een oplossing die voor beide partijen bevredigend is. Vaak wordt daarbij een achtergestelde lening van de eigenaar in betrokken. Samen met onze juridische partners maken we uiteindelijk de deal rond.
Meer weten over je bedrijf verkopen? Laten we een afspraak maken voor een (digitale) kop koffie.
Veel gestelde vragen
Wat zijn algemene redenen om een bedrijf te verkopen?
Over het algemeen is de beslissing om een bedrijf te verkopen een complexe beslissing die afhangt van verschillende factoren zoals de doelstellingen van het bedrijf, de (persoonlijke) doelen van de ondernemer, de financiële situatie en de staat van het bedrijf.
Is financieel gewin een reden om een bedrijf te verkopen?
Een van de meest voorkomende redenen om een bedrijf te verkopen is om winst te maken. Ondernemers die succesvolle bedrijven hebben opgebouwd kiezen er vaak voor hun bedrijf te verkopen om de financiële voordelen van hun harde werk en investeringen te realiseren.
Wat zijn strategische beslissingen om een bedrijf te verkopen?
Soms verkopen ondernemers hun bedrijf als onderdeel van een strategische beslissing zodat ze zich op andere gebieden van hun bedrijf concentreren. Ze verkopen bijvoorbeeld een dochteronderneming of een niet-kernbedrijf. Zo kunnen ze zich concentreren op hun sterke punten en investeren in gebieden waar ze meer potentieel zien.
Waarom verkoop je een bedrijf bij een gebrek aan middelen?
Het laten groeien van een bedrijf vereist aanzienlijke middelen waaronder tijd, geld en expertise. Stel, je bent een ondernemer die niet over de middelen beschikt om een bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Dan kun je ervoor kiezen om het te verkopen aan een groter bedrijf met de juiste middelen. Zij zijn wel in staat om het bedrijf verder te laten groeien.
Kan ik mijn bedrijf verkopen met het oog op mijn pensioen?
Veel ondernemers beginnen een bedrijf met de bedoeling het te verkopen om hun pensioen te financieren. De verkoop van een succesvol bedrijf levert een aanzienlijke bron van inkomsten op en stelt de ondernemer in staat om comfortabel met pensioen te gaan.
Kan ik mijn bedrijf verkopen als ik een geschil heb met mijn businesspartner?
Ondernemers kiezen ervoor om hun bedrijf te verkopen vanwege geschillen over partnerschap of andere meningsverschillen. Soms zijn partners het niet eens over de richting van het bedrijf of andere kwesties. Dan is de verkoop van het bedrijf de beste optie.
In hoeverre is een burn-out een reden om mijn bedrijf te verkopen?
Het opbouwen en runnen van een succesvol bedrijf is uitputtend. Zowel fysiek als mentaal. Voel je je als ondernemer opgebrand of overweldigd? Dan kun je ervoor kiezen om je bedrijf te verkopen of een pauze te nemen.
In hoeverre is familie een reden om mijn bedrijf te verkopen?
Het is mogelijk dat ondernemers ervoor kiezen om hun bedrijf te verkopen om familiale redenen. Deze redenen lopen nogal uiteen. Denk bijvoorbeeld aan: naar een andere stad of een ander land verhuizen om voor familieleden te zorgen of meer tijd met het gezin doorbrengen.
In hoeverre is verandering van levensstijl een reden om mijn bedrijf te verkopen?
Ondernemers kiezen er soms voor om hun bedrijf te verkopen als ze een verandering in levensstijl willen. Denk hierbij aan een nieuwe hobby of de wereld rondreizen.
Bedrijf verkopen om consolidatie van de sector, hoe werkt dat?
In sommige gevallen kan de verkoop van een bedrijf deel uitmaken van en grotere trend van consolidatie van de sector. Soms fuseren concurrenten of nemen ze elkaar over om een concurrentievoordeel te behalen. In dat geval kan een ondernemer ervoor kiezen om zijn bedrijf te verkopen aan een grotere speler in de branche.
Is het diversifiëren van investeringen een reden om een bedrijf te verkopen?
Ondernemers kunnen hun bedrijf verkopen als onderdeel van een strategie om hun investeringen te diversifiëren. Of om uit te breiden naar nieuwe markten. Ze verkopen bijvoorbeeld een succesvol bedrijf in de ene branche om te investeren in een nieuwe startup in een andere branche.
Kan ik mijn bedrijf verkopen als exit-strategie?
Ook kiezen ondernemers ervoor om hun bedrijf te verkopen als onderdeel van een exit-strategie. Dit kan de verkoop aan een private-equityfirma of een andere investeerder omvatten die kan helpen het bedrijf naar een hoger niveau te tillen of het voor te bereiden op een beursintroductie (IPO).